1. Tjek webshoppen før du handler!


Der er flere ting du kan tjekke før du handler i en webshop:

•Kontaktinformationer. Prøv evt. at ringe eller maile til shoppen for at se om der er rigtige personer bagved.

•CVR-nr. Alle firmaer skal have et CVR-nr. Du kan tjekke firmaet på Virk 

•Tjek om firmaet har anført en fysisk adresse.

•Se evt. hvad Google har af kommentarer på webshoppens navn.



2. Tjek betingelserne før du handler!


Vær opmærksom på handelsbetingelserne inden du handler:

•Leveringsbetingelser, også ved varer som ikke er på lager.

•Returregler ved fortrydelse af købet.

•Returnering af varer med fejl eller mangler.



3. Persondatapolitik!


Når du handler på nettet er du nødt til at afgive nogle personoplysninger for at kunne modtage dine varer. Webstedet for pligt til at informere om hvilke oplysninger der registreres, samt hvad de bruges til.

•Tjek om webshoppen har en beskrevet en persondatapolitik.

•Bliver du automatisk tilmeldt andre ting, f.eks. nyhedsbreve, overtræder webshoppen reglerne.



4. Tjek varebeskrivelsen!


Kender du ikke den aktuelle vare i forvejen, så vær sikker på at du bestiller korrekt vare.

•Læs varebeskrivelsen grundigt.

•Er varen komplet, eller en del af en anden vare / reservedel, så vær extra omhyggelig med at tjekke at det er den korrekte vare.

•Er varebeskrivelsen mangelfuld, er webshoppen det sikkert også.



5. Tjek prisen før du betaler!


Når du har lagt varen / varerne i indkøbskurven på webshoppen, så tjek om alt er inkluderet:

•Leveringsomkostninger.

•Fragt.

•Kortgebyrer for betaling.

•Når du handler i udenlandske webshops skal du være opmærksom på at du i nogle tilfælde skal betale moms og told. Du kan se reglerne hos SKAT. (se link på siden "Links")



6. Sikker betaling!


De fleste danske webshops beskytter dine betalingsinformationer med en såkaldt SSL-kryptering. Indtast kun dine betalingsinformationer der benyttes en sikker forbindelse:

•Tjek at der er en "hængelås" øverst i venstre hjørne i din browser (bjælken med www-adressen)

•Er du i tvivl, så kontakt webshoppen.



7. Betal med kort!


Der er flere fordele ved at betale med kort når du handler på nettet. Hvis webshoppen skylder dig penge kan du som udgangspunkt få pengene tilbage via din bank, i følgende tilfælde:

•Hvis varen ikke er blevet leveret.

•Hvis du udnytter din fortrydelsesret ved at nægte at modtage varen.

•Hvis der er hævet penge på din konto udelukkende ved brug af kortnummeret, uden at du har givet tilladelse.

•Udstederen af dit kort (oftest din bank) skal give dig pengene tilbage senest 2 dage efter at de har modtaget din indsigelse.

•Klag først skriftligt til webshoppen, og husk at gemme kopi af brevet eller emailen.

•Betaler du med Dankort, VISA-Dankort eller Mastercard, har webshoppen oftest en aftale med PBS. I den aftale indgår at webshoppen først må trække beløbet fra din konto når varen er sendt, medmindre dit køb er en del af en abonnementsaftale.



8. Gem ordrebekræftelse og kvittering!


De fleste webshops sender ordrebekræftelse og kvittering via email.

•Tjek at ordrebekræftelse og kvittering stemmer overens med din bestilling.

•Tjek på din bankkonto at korrekt beløb er blevet hævet.

•Gem ordrebekræftelse og kvittering for evt. senere reklamation.



9. Ved manglende levering!


Hvis din vare ikke kommer som aftalt, skal du kontakte webshoppen, gerne via email så du har dokumentation for henvendelsen.

•Giv webshoppen en rimelig frist til at levere varen.

•Oplys webshoppen om at hvis de ikke overholder fristen, betragter du købet som annulleret.

•Hvis købesummen er trukket fra din konto, så bed dem tilbageføre beløbet.

•Har du betalt med kort, og er beløbet trukket fra din konto, skal din bank tilbageføre beløbet til dig hvis webshoppen ikke selv gør det. Når du kontakter banken så husk at medsende dokumentation i form af den skriftlige korrespondance.



10. Fejl og mangler ved varen!


Kontakt webshoppen hurtigst muligt efter modtagelsen af varen, hvis der er fejl eller mangler.

•Webshoppen skal betale alle omkostninger, f.eks. forsendelse og returporto, hvis varen er forkert eller mangelfuld.

•Hvis webshoppen ikke lever op til betingelserne kan du klage til Forbrugerklagenævnet. (se link på siden "Links")




Bemærk: Det er også tilladt at rose webshoppen hvis de har ydet en god service.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet, og bliv en del af familien!